Tuesday, January 27, 2009

Jauh Perjalanan.. Luas Pandangan..

Trip pergi balik 3 hari 3 malam aku ke SP berakhir pagi td.. Aku sampai Kemaman jam 5.30 am.. Ngantuk giler sampai2 td.. Tp aku tersangat puashati dgn trip kali ini..

Huh.. Trip ni antara trip yg menarik sepanjang life aku.. Byk bende yg aku dapat, byk bende yg aku belajar.. Dan yg paling penting aku puashati dengan apa yg Rosid & Aufa dapat sepanjang perjalanan ini.. Dengan kadar masing2..

Aku selalu set pada diri aku setiap kali aku outstation ke mana2, aku pasti akan dapat satu bende baru yg memberi kesan yg besar pd bisnes & life aku.. Dan kali ini sekali lg aku katakan aku mmg dapat something yg blh boost mental & spiritual aku..

Ok. Aku bertolak Sabtu 24/1/09 jam 9am.. Mula2 aku bajet nk bertolak awal tp memandangkan si Rosid abis kerja jam 8am, kami terpaksa melewatkan perjalanan kami.. Jd siap2 ambik Rosid kt Cendor, bg melancarkan perjalanan kami, kemi memilih lalu ikut Jerangau-Kuala Berang-Besut. Aku bajet maybe xde kete sgt ikut situ.. Maybe blh sampai cepat sket.. Tp actually byk jugak kete lalu jln tu.. Maklumla cuti Chinese New Year..

Sempat jugak kami singgah di Puncak Titiwangsa.. Menikmati keindahan kawasan bukit ciptaan Tuhan yg penuh pengertian itu.. Dan la bergambar satu 2 shot.. Hehe

Sampai di SP jam 7pm. Wuih, 11 jam perjalanan jugak tu.. sampai2 Hantar Aufa ke rumah dia then kami terus ke Hotel Sri Malaysia..

Aku & Rosid duk bilik 357 sekali dengan Leader lama Maxcare, Mr Burn aka En Abu Bakar.. So masa ni aku pikir ni la ruang utk aku kenalkan Rosid & Mr Burn supaya dia dapat serba sedikit ilmu dr beliau.. Ternyata Rosid teruja dengan kehadiran Mr Burn.. Dengan gayanya yg tersendiri, beliau mampu mencapai income 5 angka dengan Maxoil ni.. Wow..

BOIKOT !!!

Jam 9mlm bermula. Program Penyerahan Tabung Derma & Pelancaran Tabung PalestinTn Haji dan sorang ustaz dr Hospital PP memberi penerangan & view tentang kejadian yg melanda Palestin sekarang... Dahsyat.. Kesian, Sedih, Celaka Israel, bila aku tgk klip2 yg ditayangkan mlm tu.. Dan lepas aku tgk klip2 tu, aku nekad utk boikot semua barangan2 yg menyumbang kepada Israel, walaupun ade antaranya bende favourite aku..

Habis program, kitaorg makan bersama geng2 Kota Bharu & Johor.. En Roslan, Afif, Abg Fauzi, DD Salman dr Batu Pahat, Cikgu Joe dan Alias dari Kluang.. Salman open table.. Tq bro :) ..Balik hotel jam 1 lebih. Tido !!

Esoknya program disambung dengan Motivasi oleh Ust yg sama pd malam tu.. Ust tu brief berkaitan konsep perniagaan dalam Islam.. Aku setuju byk perkara yg ust tu bg berkaitan Bisnes yg diredhai tp ade satu dua perkara yg aku kurang bersetuju dengan pandangan dia terhadap bisnes.. Bg aku dia xtau ape erti sebenar 'the bisnes is'.. Yela maybe dia bidang agama, dan pakar dlm bab agama.. Tp tidak dlm perniagaan.. Tq Ustaz

Habis program jam 12lebih, kitaorg ready utk bersurai.. Aku ade beberapa perkara yg perlu diselesaikan di SP dan Penang ini..

Stokis Visit..

1st : Jam 3lebih kitaorng visit stokis di SP. En Fazli.. Aku bawak Rosid & Aufa utk tgk view stokis org lain.. Sekali nampak bukan mcm stokis, tp aku teruja dengan sales yg mampu dihasilkan.. Dengan Fazli nyer yg slumber gitu je.. Tempat pulak x berapa expose dan x brape condisive tp masih mampu dapat sales yg besar.. Tahniah Fazli..

2nd : Jam 5 aku jumpa Adnan di Carnivall, geng2 Northern MyVi club.. Deal dgn dia xtvt2 yg boleh di oint venture bersama Maxoil.. Setel bab tu.. Gudluck bro..

3rd : Aku meneruskan perjalanan ke Permatang Pasir, visit stokis Kak Hasnah :).. Aku teruja dgn semangat dan kekentalan yg ade pd Kak Hasnah ni... Dan Rosid & Aufa dapat rasa mcm ape yg aku rasa.. Sembang2 jam 7.30mlm baru sudah..

Utk Kak Hasnah, "Untuk mendapatkan seekor rama2 yg cantik, kadang2 kita diberi oleh Nya dengan seekor ulat.. Kebanyakan org x mahu ulat sebab ianya menjijikkan.. Tp org yg berjaya tahu & amat mengetahui seekor ulat yg diterima itu akan membesar dan akan terbentuk seekor rama2 yg kita idamkan.."

4th : Trip bersambung ke Stokis Norazman, Permatang Sintok.. Ni lg la.. Dah le stokis dalam kawasan kampung, nak akses pun susah, lori nak hantar barang pun xleh masuk dalam..Tp yg aku teruja dia mampu buat sales sampai 30k sebulan.. Fuh, x tercapai akalku ni.. Kami sembang2 dgn dia sampai jm 12 malam.. Aku, Rosid dan Norazman masing2 bertukar2 idea dgn perkembangan bisnes ni.. Dan aku tgk Rosid mendapat tamparab yg hebat dr lawatan ini.. Utk Norazman, Tahniah Bro & Goodluck for the next step..

Malam tu aku nge Rosid tidor di 'hotel' Accord kat hentian Juru.. Byk la nyamuk situ..

New Market

5th : Esoknya siap2 jam 9.30 pg kami bertolak dr Juru ke SP. Ambik Aufa. Jam 12 gerak dr rumah Aufa. Then sempat jumpa member Aufa, kalu x silap Fazri nama dia... (ops.. memang silap bukan Fazri tp Fakhri laa..) Setel daftar sbg UA. Aku minat dia ni.. Ade ciri2 yg diperlukan utk berjaya, terutama dr segi penerimaan terhadap sesuatu & optimis dng peluang.. Cuma aku kene main peranan yg besar dlm membimbing dia ni..


Jam 2 lebih kami baru bertolak dr SP. Stakat ni aku cukup puas hati dgn trip ni.. Ale balik dan jugok skali lg singgah di Puncak Titiwangsa.. Skali lg sesi fotografi dilakukan.. Hehe :)


6th :
Then jam 7pm kami singgah di Besut. Jumpa En Mahadi. Dia ni nk jd stokis kawasan Besut. So kitaorng bincang apa yg perlu dan macamana nk buat.. Nampak mcm blh grow market Besut ni.. Setel2 Besut kami terus ke Kuala Terengganu.

7th : Kustem.. ops UMT la.. Kami singgah di UMT jumpa Mel bg folder yg daftar hr tu.. Mlm tu dia submit satu lg borang UA. Ni satu lg kes aku tgh pk macamana nak buat dgn geng2 ni.. ?

Pengorbanan

8th : Ke Center KT. Jam 10lbh sampai di Center KT. Sampai2 je aku tgk ade tetamu dr jauh.. Redza dari Sabah.. Datang Trg semata2 nak study psl bisnes Maxoil nak buka kt sana.. Wow.. aku respect semangat, pengorbanan dan keinginan yg ditunjukkan.. Sorang lg Hadi dr Penang, pun sama datang semata2 nak tau pasal Maxoil. 4 hari diaorg akan berkampung di Trg.. Sorg lg brader signboard.. Apa nama dia ek, along ke ape.. Pun nk blajar pasal Maxoil gak.. Goodluck Bro

Jam 11lbh ade tayangan video utk diaorg.. Rosid & Aufa join skali.. This is all about Be Rich & Happy Club 2030.. :)

Pastu siap2 tu, packing barang utk dibawa pulan ke Kemaman & Balok.. Woh byk la.. Rapat kete aku.. Hehe.. Siap2 loading, kami teruskan perjalanan ke Kemaman. Aku ingat dlm puko 2 waktu tu..

Jam 5.30 sampai Kemaman.. Fuh jauh perjalanan aku kali ni, 20jam perjalanan.. Hehe .. Sampai je aku sms kakti mintak kunci ofis sbb aku tertinggal kunci di umah..

Tido. Ni br bangun jam 12 noon.. :)

So betul la kate org tua2..

Jauh Perjalanan Luas Pandangan...

Untuk org tua2, aku ucapkan time kasih.. Tq org tua2.. :)


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails