Wednesday, March 4, 2009

80% Punca Kerosakan Enjin

Ada org kata kereta ni ibarat nadi, cinta, kehidupan kepada seorang lelaki.. Ade juga yg kate ianya ibarat bini no2 kepada lelaki.. Dan ade juga sesetengah lelaki menjadikan kereta ni bini no1 satu mereka.. :)

Namun kebanyakan kita tidak sedar, 80% punca kerosakan kereta kita adalah disebabkan kita sendiri.. Antaranya kelemahan pengetahuan kita tentang penjagaan enjin, menyebabkan kita ni asal boleh je guna kete.. Selagi kete tu blh jalan selagi tu la kita bawak tanpa memikirkan kesengsaraan yang dialami oleh kete kita..

Penjagaan Enjin..

Pertama : Tak tukar minyak hitam ikut time.. (Yg x tukar lansung pun ade..)

Setiap kereta (enjin) yg menggunakan minyak pelincir mesti/wajib/perlu ganti minyak hitam/pelincir (minyak hitam dgn minyak pelincir tu sama je la..*) kenderaan mereka mengikut spesifikasi yg telah ditetapkan.. Ade yg perlu tukar setiap 5,000km, ade yg 8,000km, ade yg 10,000km, ade yg 15,000 & 20,000km.. Namun pakar2 enjin mengesyorkan paling lama minyak pelincir perlu diganti adalah 3 bulan. Kerana bila minyak pelincir lama terdedah kepada oksida, ia akan hilang fungsi walaupun spesifikasi minyak pelincir tu katenye blh sampai 20,000km sekali tukar.. Maknanya, yang mana sampai dulu la samada milage yg ditetapkan atau tempoh 3 bulan dulu..
Tp ade antara kita yg kata, "ala aku dh lebih 3 bulan x ganti2 lg minyak hitam xde ape2 pun kete aku.. ok je smp skrg.."
Memang la xde ape2 lg buat masa ini.. Tp hakikatnya permukaan enjin kete kita secara x sedar dia akan haus.. Dan bila haus dia akan jd kasar, dan bila kasar beerti permukaan enjin kita dah tercalar.. dan bila dh calar alamat dia Overhaul la jawabnya..

Jd untuk menyelamatkan enjin kete kita dan menjimatkan kos penyelenggaraan kita, tukar la minyak hitam kete kita ikut spek dia.. Lagi awal dr masa dia lg bagus.. Sbb kita xtahu condition enjin kita kat dlm tu.. Jd pakar2 menyarankan ganti je la sampai time dia..


Kedua : Start kete je pagi2, terus jalan.. x bg can lansung biar enjin panas dulu..

Ni satu lg mslh problem.. tp ni biasanya berlaku kpd pemandu wanita.. Start je enjin pg2 terus jalan.. Mak ai.. Lansung x bg enjin can nak warming up dulu.. Terus nak suruh jalan. Kesian kat enjin tu.. Bayangkan la kalu kita jd enjin tu, bangun2 tido je terus kita pegi berlari.. Xke shock abis urat2 saraf kita.. Kalu nasib x baik, silap2 blh kene strok tu..

Jd, pakar enjin sarankan kita perlu panaskan enjin kete kita pg2 sblm kita jalan.. Tujuannya, supaya enjin kita panas dan minyak hitam dah bergerak ke semua bahagian dlm enjin.. Dicadangkan biar enjin panas selama 15minit paling kurang..

Kalu kita x amalkan mcm ni, maka cepatla enjin kita meragam..

Ketiga : Dah tukar minyak hitam, dah panas enjin ikut rekemen pakar.. tp enjin tetap rosak..

Haa.. yg ramai yang x tau.. Minyak hitam dah tukar ikut time, pg2 dah panas enjin 15minit, tp enjin tetap rosak.. Macamana tu???

Mcm ni, slps 4 jam enjin kete dimatikan, minyak hitam di seluruh permukaan enjin akan turun ke takung minyak.. Dan waktu tu xde ape yg tinggal di permukaan enjin, yg tinggal hanya lembapan minyak sahaja..

Pastu pg2, bila kita start enjin, sistem enjin kita perlukan masa selama lebih kurang 2minit uyk minyak hitam naik ke seluruh permukaan enjin.. Dan waktu tu biasanya meter RPM kete kita akan naik 1000 @ 2000 rpm.. Maknanya waktu tu piston enjin kita bergerak selama 1000@2000 kali seminit.. Bayangkanlah, waktu tu piston dan blok bergeser tanpa sebarang minyak pelincir.. Besi dengn besi bergesek beb.. Maunya x calar... Dan mslh ini merupakan mslh utama yng menyumbang kpd kerosakan enjin..

So nak buat mcm mana..

Pakar enjin sarankan gunakan enjin treatment yang fungsinya meresap di permukaan besi.. (di ulang, Enjin Treatment ya, bukan oil treatment dan sebagainya..). So bila masuk enjin treatment ni, dia akan meresap ke seluruh permukaan besi dalam enjin, mana2 bahagian besi je dia akan cover. Dan dalam kes ni bila slps 4 jam enjin dimatikan waktu minyak hitam semua turun ketakung minyak, enjin treatment ni x turun skali sbb dia dh meresap di permukaan besi antara piston & block.. So, bila pg2 kita start enjin, maknanya enjin kita dh selamat sbb dah ade enjin treatment (besi & besi x bergesek lg.. Dah ade pelincir)..

Dan kebiasaannya, mereka yg menggunakan enjin tretament 100% akan lebih selamat enjin mereka berbanding yang x pakai enjin treatment.. Save byk kos mantainance beb..

Tp, ade byk enjin treatment di pasaran.. Kebanyakannya sekadar memenuhi keperluan pasaran sahaja dan tidak membekalkan kualiti yg sepatutnya.. Jd, cadangan pakar2 enjin menyarankan gunalah Maxlube Super Engine & Metal Treatment sebagai enjin treatment pilihan anda..

So, kepada semua pemilik2 enjin, sayangilah kenderaan anda..

Tq

2 comments:

Related Posts with Thumbnails